La aproape un an de la implementarea sistemului inteligent de semaforizare la Timişoara, către Primărie se fac solicitări de analizare a oportunităţii înlocuirii numeroaselor semafoare cu coordonare a circulaţiei cu sensuri giratorii şi indicatoare, după model vest-european.
O discuţie mai veche, readusă în actualitate
În urma nemulţumirilor care, chiar dacă au mai scăzut în număr, au rămas constante cu privire la noul sistem de semaforizare de la Timişoara, considerat excesiv, Municipalităţii timişorene i se cere să analizeze o variantă mai veche legată de coordonarea circulaţiei în oraş cu ajutorul sensurilor giratorii şi a semnelor de circulaţie, în locul semafoarelor de azi.
„Avem noroc că semafoarele din giratorii nu funcţionează, altfel ar fi dezastru, pe lângă lucrările începute în oraş. În privinţa sistemului de semaforizare, nu spunem că semafoarele nu erau necesare în unele zone ale oraşului. Dar în peste 70% din cazuri au înrăutăţit situaţia, în loc să o simplifice. S-a trecut la acest sistem peste noapte, fără o analiză atentă. Majoritate semafoarelor ar trebui să rămână pe verde, şi să fie acţionate cu buton de pietoni. Din punctul meu de vedere modelul cu giratorii şi indicatoare de circulaţie ar fi mult mai eficient. El este practicat în Europa vestică, în Germania, de pildă. Şi se evită semaforizarea excesivă. Este un model care ar trebui analizat şi la Timişoara”, spune Leontin Herec, liderul Sindicatului Taximetriştilor din Timişoara.
Încă de acum doi ani, o parte dintre aleşii locali au solicitat analizarea oportunităţii montării de sensuri giratorii în loc de semafoare în Timişoara. Potrivit acestor consilieri, scăderea numărului de semafoare ar decongestiona intersecţiile mici din oraş.
De altfel, în 2011, o delegaţie de specialişti englezi din Comisia de Circulaţie a oraşului Nottingham venea într-o vizită de lucru la Timişoara şi, în urma observaţiilor pe plan local, ajungea la concluzia că este un oraş semaforizat excesiv, semafoarele fiind extrem de prost coordonate. În plus, spuneau britanicii, pe lângă faptul că semafoarele din intersecţiile oraşului sunt prea multe, nu sunt reglate, şi de aceea nu sunt bine sincronizate şi creează blocaje şi aglomeraţie.
La vremea respectivă, Direcţia de Dezvoltare a Primăriei avusese o reacţie ciudată, afirmând că britanicii nu ar trebui să dea lecţii, pentru că… se pricep la traficul din Anglia, nu la cel din România. Unii consilieri locali susţin însă şi acum punctul de vedere al experţilor în trafic din Nottingham şi spun că Timişoara a devenit unul dintre cele mai semaforizate oraşe mari din România.
„Adopţia” de giratorii
Rămân de văzut dacă reprezentanţii Comisiei de Circulaţie a Primăriei Timişoara vor reacţiona la solicitările de analizare a oportunităţii schimbării coordonării cu semafoare cu varianta cu giratorii şi indicatoare.
Până atunci, sunt destui timişoreni care atrag atenţia Primăriei asupra stării sensurilor giratorii existente din Timişoara care, din cauza secetei prelungite din ultimele săptămâni, au ajuns să arate ca nişte mini-deşerturi în mijlocul traficului, cu vegetaţie uscată şi mult praf.
În acest sens s-a venit cu propunerea ca spaţiile verzi din sensurile giratorii să fie cesionate sau cedate spre amenajare şi îngrijire companiilor din oraş.
„Printr-un contract, cu condiţii bine definite, ei îşi pot face reclama acolo, iar noi toţi ne bucurăm de ordine, iarbă şi flori în loc de buruieni. Am văzut acest model în Oradea şi, pe lângă că arată îngrijit, parteneriatul aceasta public-privat cu siguranţă face bine ambelor părţi şi nouă tuturor, mai ales. Deja ne pregătim să primim mulţi musafiri când vom fi capitală culturală, de ce să nu dăm ocazia tuturor să participe cât mai mult?”, se menţiona într-o petiţie pe această temă transmisă recent Primăriei.
Ultimele comentarii